24/7 bewaakte neushoorn voor… wat?! - Reisverslag uit Masindi, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu 24/7 bewaakte neushoorn voor… wat?! - Reisverslag uit Masindi, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

24/7 bewaakte neushoorn voor… wat?!

Blijf op de hoogte en volg Renée

21 Oktober 2012 | Oeganda, Masindi

Het is weer een tijdje geleden dat ik jullie op de hoogte heb gesteld van mijn reilen en zeilen in Oeganda. De tijd staat niet stil en iedere dag komen mij weer nieuwe verhalen ter oren die noemenswaardig zijn. Niet alleen van straatkinderen maar ook bizarre situaties die zich voordoen. Afgelopen week heb ik een weekje vakantie gehad en morgen begint het leven op CRO weer. Vanaf deze week heb ik waarschijnlijk weer vermakelijke, bijzondere en ontroerende verhalen over het leven in Oeganda.

Vorige week is mijn vriend Sjoerd een weekje op bezoek geweest. Natuurlijk hebben wij ons, net als de gemiddelde Mzungu toerist, ontzettend vermaakt in een van de adembenemende wildparken van Oeganda. Ik kan ontzettend genieten van deze parken. Simba die de weg oversteekt, Pumba die voor onze tent ligt te slapen en de Hippo die ’s avonds op 2 meter afstand grazend langs onze tent gaat… Adembenemend mooi. We hebben ontzettend van deze week genoten. Naast dat ik eindelijk mijn lijstje van de Big 5 voltooid heb, heb ik mij ook verbaasd over wat wij mensen aanrichten in de natuur.

Op de terugweg van ons bezoek aan Murchison Falls hebben wij een bezoek gebracht aan de Rhino Sanctuary. In dit wild park worden neushoorns gereïntegreerd in Oeganda om zo de wereldwijde populatie van deze dieren weer op pijl te krijgen. Wij hadden een rhinotrack geboekt waarbij je, naar mijn idee, te voet met verrekijker en kaplaarzen op zoek gaat naar de neushoorn. Dit liep echter anders. Aan het begin van onze track werd er een telefoontje gepleegd met een ranger in het park. Aan de gids werd de locatie doorgegeven en met z’n vieren reden we in onze safaribus naar de bewuste plek. Althans, een kwartier loopafstand. Na een kwartier stevig doorstappen bereikten wij de ranger, gewapend met een AK47 (Galashnikov), die naast moeder en dochter neushoorn zijn geweer stond te poetsen. ‘Nou nou, moet dat zo?’ mopperde ik lichtelijk teleurgesteld. Mijn perceptie van een rhinotrack was degelijk anders dan dit. De beste man was ook nog eens erg trots op zijn “pistool”. Mopperend aanschouwde ik de “op gebelde” rhino’s die in de schaduw lagen te slapen. Dat was de rhinotrack: Een ranger, die zich bij een groep neushoorns bevindt, wordt opgebeld om vervolgens een busje met bewonderaars erop af te sturen. Rhino’s die toeristen vermaken, zo kwam het op mij over.
Nadat wij een tijdje naar de neushoorns hebben staan kijken wilde ik toch weten waarom de ranger de hele dag bij deze beesten is. De gids vertelde mij dat hij er niet alleen overdag is maar ’s nachts met de groep mee zwerft door het park. Weliswaar in ploegendienst, maar toch. Hij legde uit dat dit nodig was. Nodig om de neushoorns te beschermen tegen stropers. De hoorn van een neushoorn is een gewild medicijn tegen kanker in de Chinese traditie. Als er geen 24 uur per dag bewaking is bij iedere neushoorn, dan is het park binnen de kortste keren leeg geroofd. Hier viel ik even stil van… Een levend wild beest moet bewaakt worden, omdat ze anders afgemaakt worden om hun hoorn?! De hoorn is nog meer waard dan goud! Het verschil is, vertelde de gids, goud kun je in een kluis bewaren. Een neushoorn niet. Ik wist dat de jacht op neushoorns een groot probleem is in de Afrikaanse wildparken. Vorig jaar heb ik vanuit het vliegtuig in levende lijven aanschouwd hoe dit gebeurt. Gruwelijk! Ik wist ook dat er vorig jaar 600 neushoorns zijn gedood om hun hoorn alleen al in het Krügerpark (ZA), maar dat wij mensen in staat zijn om van een wild dier een 24/7 bewaakt ‘object’ te maken, in een wild park nota bene… Dat gaat mijn pet te boven… Dit is de omgekeerde wereld.

Deze week komen mijn moeder en Willem op bezoek in de urban jungle Jinja. Ik ben benieuwd wat zij vinden van de monkeys en crocodiles waarmee ik dagelijks werk. En vooral iedere dag weer plezier heb van hun ontwapenende kinderblik op de wereld...

Bij dit verhaal heb ik een selectie van foto’s gemaakt van ons bezoek aan deze wildparken. Klink daarvoor op de volgende link of kopieer en plak:

https://picasaweb.google.com/105556043277384620953/247BewaakteNeushoornVoorWat?authkey=Gv1sRgCOywz7Ssn8epnQE#

  • 22 Oktober 2012 - 00:38

    Jan Bosman:

    Je gaat lekker meissie leuk geschreven, het is inderdaad idioot dat het zo moet tegenwoordig,
    Geniet nog even van deze beleving, liefs Jan

  • 22 Oktober 2012 - 16:42

    Familie Van Der Neut:

    Hoi Renee,
    Je beschrijft het inderdaad heel mooi, maar wat is het erg dat zoiets nodig is.... Arme dieren, die niet zo goed bewaakt worden!! Wat hebben jullie trouwens veel gedaan en gezien: Sjoerd heeft ons prachtige foto's laten zien en er heel mooie filmpjes van gemaakt!
    Trouwens, respect voor alles wat je doet (we beschikken nu over inside information)!
    Liefs en fijne week

  • 23 Oktober 2012 - 14:12

    Kees:

    Hee Renée,

    Je krijgt wel een totaalpakket aan ervaringen zo! Mooi verhaal weer. Kijk uit naar je volgende verhaal!

    Groetjes

    Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Masindi

Uganda it is!

Volg de verhalen!

Recente Reisverslagen:

27 November 2012

Oeganda is…

23 November 2012

Op Nightpatroll

22 November 2012

Een eigen documentaire

18 November 2012

Een goed gesprek met Ivan

11 November 2012

Mijn liefde voor de Kip
Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 46111

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: