Mijn liefde voor de Kip - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu Mijn liefde voor de Kip - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

Mijn liefde voor de Kip

Blijf op de hoogte en volg Renée

11 November 2012 | Oeganda, Jinja

Ik kan het vaak maar moeilijk aanzien… (levende) kippen hangend aan bagagedragers, onder mijn stoel in de Matatu of gewoon slingerend met hun poten in iemands hand boven de grond. Arme beestjes. Ze zien er onschuldig en niets vermoedend uit als ze mij zo onderste boven met glazige oogjes aanstaren. Ik zou iedere kip wel willen kopen zodat ze niet onder het slagersmes (e.d.) komen. Hoewel ik geen vegetariër ben bekommer ik me toch om de kip hier in Oeganda. Eigenlijk zou ik dat beter in Nederland kunnen doen want hier bestaan geen leg-batterij-kippen. Hier vind ik alleen maar vrije uitloop hanen en hennen die van het leven genieten.

Toch brak mijn kippenhart toen hier zojuist de kippenboer achterom kwam scharrelen met twee bejaarde hennen in zijn handen (lees op hun kop met hun poten in de hand van de boer bungelend boven de grond). Aaaaagh… Ik moest even aan Trix denken, mijn blonde krielkip die 12 jaar bij ons in Dalem in de achtertuin gewoond heeft met nog een paar andere dames. Vakkundig pakte ik de kippen van de boer over en bekeek ze eens aandachtig. Ze waren kerngezond, tam en lief! Dus… vond ik het een vreselijke gedachte dat deze dames vanavond onder het mes zouden gaan. Wat moet je echter met twee bejaarde kippen?! Antwoord: Kopen en een fijn leven in onze achtertuin van geven! Zoals het hoort.

  • 12 November 2012 - 07:31

    Kees Tuijp:

    Anders kun je ze altijd nog op eten Renee!

  • 12 November 2012 - 19:04

    Mam:

    Oude tijden in de tuin in Dalem onder de appelboom: trees, troel en triix, eitjes rapen, dat ene kroelkuiken met drie moeders en dan het kortwieken met de vakkundige hand van een boerenmeid, jij, van 7 jaar. Nergens bang voor! Ben benieuwd of ze nog gaan leggen!

  • 13 November 2012 - 08:10

    Familie Van Der Neut:

    Hoi Renee,
    Helemaal mee eens: goed zo!!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Uganda it is!

Volg de verhalen!

Recente Reisverslagen:

27 November 2012

Oeganda is…

23 November 2012

Op Nightpatroll

22 November 2012

Een eigen documentaire

18 November 2012

Een goed gesprek met Ivan

11 November 2012

Mijn liefde voor de Kip
Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 46108

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: