Een goed gesprek met Ivan - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu Een goed gesprek met Ivan - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

Een goed gesprek met Ivan

Blijf op de hoogte en volg Renée

18 November 2012 | Oeganda, Jinja

Ik had jullie beloofd om een verhaal te schrijven over een succesvolle resettlement van een straatkind. Dat komt. Deze week is mij weer iets ongewoons overkomen.

Het einde nadert. Dat merk ik ook aan de kinderen. Ze weten dat kerst eraan komt en dat de vrijwilligers rond die tijd met hun familie willen zijn en dus vertrekken. Ivan, een 12 jarige jongen die fulltime op straat leeft, voelde dit ook aan. Ivan is verschillende keren ter vergeefs resteled met zijn moeder die een prostituee is. Hij heeft het beter op straat, naar eigen zeggen, dus daarom loopt hij steeds weer weg van huis. Voor de duidelijkheid, Ivan is een van de weinige kinderen die niet verslaafd is aan het snuiven van kerozine en helemaal clean is.

Omarmd met Ivan liep ik terug van de wekelijkse voetbal toen het volgende gesprek plaatsvond tussen mij en hem:
Ivan: ‘Runnie? When are you going home?’
Ik: ‘In two weeks I’m going to Nairobi to meet Stuart (Sjoerd).’
Ivan (denkt even na) en zegt glimlanchend: ‘You are going to meet my friend!’
Ik: ‘Yes!’
Ivan: ’Runnie? Sjoerd is your girlfriend?!’
Ik: ‘Yes’
Ivan: ’Can you look in Nairobi for my papa and say that I want to go to school?’

Ik leg hem uit dat het lastig wordt, omdat ik niet meer in dienst ben van CRO en dat ik andere dingen te doen heb.

Ivan: ‘Runnie, I want to go with you to Netherlands.’
Ik vertel hem dat ook dat lastig is, omdat Nederland koud is en het zo anders is dan Oeganda. Ik leg uit dat we met CRO hard op zoek zijn naar een foster family voor hem zodat hij in Oeganda naar school kan.
Ivan: ‘Runnie, is there a baby there? (wijzend naar mijn buik).
Ik: ‘No, thats possio.’ (Lokale maïssubstantie wat geserveerd wordt tijdens eigenlijk iedere maaltijd van de dag).
Ivan (met een lach): ‘NOOO! You are BIG chocolate!!’ We lachen allebij.
Ivan: ‘Runnie there is no baby. You talk to Stuart. I want to go to Netherlands. I only need 2 shoes, trousers, a bed and I want to go to school.’ Hij kijkt me met een indringende blik aan waaruit ik de conclusie trek dat hij het meent.

Op dat moment brak mijn hart voor de zoveelste keer in Oeganda. Hoe kan ik nou zo’n jochie van 12 jaar maar nog zo aanhankelijk is op straat achter laten…?!

Ik: ‘Ivan, I wish that I could do that but that’s too expensive for me.’
Ivan: ‘Runnie, we work together! I only need trousers and want to go to school then.’

Ik wist niet meer wat ik zeggen moest. Arme jongen. Ivan heeft zo’n bijzonder karakter. In Nederland zouden de labels van autisme, ADHD, PDDNOS e.d. aan hangen maar ooh wat is dit een heerlijk ongecompliceerd kind. Ik zou zo graag willen dat er snel een Oegandees pleeggezin voor hem is.

Bij dit reisverslag zitten een aantal foto’s van Ivan. Ik heb geen foto kunnen vinden waar hij “gewoon” op staat. Dit hoort nu eenmaal bij hem zullen we maar zeggen.

  • 18 November 2012 - 20:39

    Elsbeth:

    Ha Renee,
    Wat een bijzonder verhaal weer, knap werk doe je daar!

    Groeten uit koud en vochtig NL,
    Elsbeth

  • 18 November 2012 - 21:01

    Kees:

    Ik kan me voorstellen dat je daar wel een brok in je keel van krijgt. Dan weet je in ieder geval waarom je dit gedaan hebt Renée! En waarom het belangrijk is dat anderen dit blijven doen... Ga zo door!

    xx kees

  • 19 November 2012 - 07:40

    Mam:

    lieve kind, ik zie dat joch zo voor me. Wat erg toch. je zou hem zo onder je arm nemen en een kans geven. Maar nog erger, je zult nooit weten hoe het hem vergaat. xxx

  • 19 November 2012 - 10:56

    Gezinus :

    Hallo Renée,
    Wat een ontroerend gesprek met Ivan, en wat zal het moeilijk zijn om dit een goed plekje te geven.
    Samen doen jullie heel goed werk en genieten er ook van. Pas goed op elkaar en nog veel succes!!

    Groeten Gezinus (vader van Maaike)

  • 19 November 2012 - 14:07

    Hienke:

    Hoi lieverd,

    Het breekt je hart, maar toont aan wat voor goed werk je doet! Dit lijken me hele moeilijke dingen. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Uganda it is!

Volg de verhalen!

Recente Reisverslagen:

27 November 2012

Oeganda is…

23 November 2012

Op Nightpatroll

22 November 2012

Een eigen documentaire

18 November 2012

Een goed gesprek met Ivan

11 November 2012

Mijn liefde voor de Kip
Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 46100

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: