Goat adventures - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu Goat adventures - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

Goat adventures

Blijf op de hoogte en volg Renée

30 September 2012 | Oeganda, Jinja

Deze week is een zeer afwisselde week geweest met veel leuke en bijzondere gebeurtenissen. Een van die gebeurtenissen was onze reis naar Mbale. Toen wij langs de weg in Jinja op een Mtatu stonden te wachten stopte er een krakkemikkige auto waarvan het merk mij niet bekend was. We kregen een (betaalde) lift aangeboden. Prima, want met z’n 4 op de achterbank is toch fijner dan in een Mtatu met ik-weet-niet-hoeveel mensen op één bank. Bij het instappen zagen we direct dat in de overvolle kofferbak een geit stond ingeklemd tussen alle spullen. Rustig stond hij daar aan Maaikes oor te snuffelen. Met een snelheid van 140 km per uur stoven wij richting Mbale. De wegen hier in Uganda zijn op z’n zachtst gezegd niet heel goed van kwaliteit (veel gaten, mensen en koeien op de weg). Na een klein uurtje begon de auto te schokken maar de chauffeur bleef met dezelfde snelheid doorrijden. ‘That’s the bad road of Uganda!’ riep hij met een grote lach over het kabaal heen. Toen ik hem vertelde dat het misschien een lekke band kon zijn, stopte hij abrupt. Daar had hij nog niet over nagedacht. Het bleek een hele lekke achterband te zijn. Behalve Maaike en ik, moest iedereen uit de auto. De kofferbak werd leeggehaald en de geit, die een klein geitje onder zich had liggen, mocht(en) blijven staan. In de stromende regen en donder verwisselde de mannen de band. Op hetzelfde moment zag het kleine geitje zijn kans schoon om aan het slagersmes te ontsnappen. Met een behendige bokkensprong, sprong hij over de achterbank op Maaike’s schoot waar hij zijn behoeften de vrije loop liet. Maaike, die geen enorme dierenvriend is, kon deze actie allerminst waarderen. Begrijpelijk, maar ik kon een lach niet onderdrukken. Moedergeit raakte hevig in paniek en begon hard te mekkeren. Daar zaten we dan; met een lekke band in de stromende regen in de invallende duisternis met een geit op schoot. Nadat de band verwisseld was, werd de babygeit weer terug bij zijn moeder gezet en konden we inmiddels in het pikdonker onze weg vervolgen. De babygeit begon onderweg hard te mekkeren. De chauffeur vertelde dat hij vanaf vanmorgen geen eten meer had gehad. Na een tijdje voelde ik iets aan mijn paarden staart. Toen ik achterom keek stond de babygeit schuldbewust op een flink pluk uit mijn paardenstaart te kauwen… Vandaar… We zijn veilig in Mbale aangekomen na een, wat zal ik zeggen, afwisselende autorit. Ondanks dit kan ik dergelijke situaties altijd erg waarderen en er nog lange tijd plezier aan beleven.

Verder deze week hebben mijn huisgenoot, Renée en ik (Renée en Renée) een heel gezellige barbecue gehad op de Nijl met een groep Zuid Afrikanen. Een ‘braai’ zoals dat in Afrikaans heet. Ook ik spreek sinds mijn bezoek aan Zuid Afrika best een woordje Afrikaans. Wij werden uitgenodigd voor deze braai toen we aan het zwemmen waren in het zwembad van het Jinja Nile Resort (Ja, dat heeft Afrika ook). Ik kan er veel over vertellen maar ik verwijs liever naar de foto’s waar een prachtige zonsondergang te zien is boven de Nijl. Ons het een beie mooi Suid Afrikaanse braai gemaak. Op dit soort momenten wil ik nooit meer weg uit Afrika…

  • 30 September 2012 - 09:42

    Paul En Marjanne:

    Hey Renee,

    Leuk om al je verhalen te lezen, jij maakt wat mee, zeg.
    Aan de foto's te zien kunnen we voorstellen dat je niet meer weg wilt.
    Een fijne tijd nog :-)

    Groetjes uit Dalem

  • 01 Oktober 2012 - 14:18

    Kees Tuijp:

    Hoooi Renee!

    Wat een verhalen, zeg! Ik kan me voorstellen dat het op dat moment soms bedenkelijk is, maar achteraf hard lachen. Leuk dat je er zoveel foto's bij hebt! Junior moet nog wel even aan zijn schrijfhouding werken, trouwens. En ik hoor ook veel over regen, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Je ziet er uit alsof je helemaal op je plek bent en dat merk ik ook aan je verhalen. Echt erg leuk.

    Hier wordt het weer koud en regenachtig... herfst, hè? Ik loop weer stage bij groep 1/2, wat weer even wennen is. Mijn begeleidster is nu al heel tevreden en het stagelopen gaat goed - maar dat mag ook wel, ik studeer al bijna 9 jaar op de Ipabo. Woensdag ging ik toch maar eens een keertje een kijkje nemen in de Ipub, was supergezellig! Er was ook weer voorlichting over Z-A, toen was de directeur uit Z-A op bezoek! Dat wist ik niet van tevoren dus die stond ineens voor mijn neus. Dat was wel een erg leuke verrassing.

    Wanneer komt Sjoerd nou langs? En komt je moeder ook? Dat is wel gezellig, dan heb je nog wat mensen die met je mee kunnen praten.

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Groetjes!

    Kees

    Houd ons op de hoogte

  • 01 Oktober 2012 - 18:11

    Marjanne Rijkhoek:

    Ooooh....kleintje konijntje! Tegelijk: gelukkig kom je achter de koeien vandaan! haha. Liefs mam

  • 07 Oktober 2012 - 19:19

    Familie Van Der Neut:

    Hoi Renee,
    We zijn weer terug uit Duitsland en kunnen dus weer al je avonturen lezen. Wij hebben het fijn gehad, maar dat er nou echt verhalen over te vertellen zijn, nee, dan kun je beter naar Afrika gaan.... Met plezier (en ook best wel bewondering) je verhalen over de politieagent en de geitenrit gelezen. Mooie foto's!
    Veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Uganda it is!

Volg de verhalen!

Recente Reisverslagen:

27 November 2012

Oeganda is…

23 November 2012

Op Nightpatroll

22 November 2012

Een eigen documentaire

18 November 2012

Een goed gesprek met Ivan

11 November 2012

Mijn liefde voor de Kip
Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 46110

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: