Voetbalplezier, niet meer dan dat... - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu Voetbalplezier, niet meer dan dat... - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

Voetbalplezier, niet meer dan dat...

Blijf op de hoogte en volg Renée

17 September 2012 | Oeganda, Jinja

Woensdag is voetbaldag. Ik kijk daar altijd erg naar uit, omdat er op deze momenten spel, lol en vriendschap de overhand heeft en alle ellende van de straat even vergeten wordt. Ik had om die reden mijn beste sportschoenen en voetbal outfit uit mijn backpack getrokken om eens een gezellig potje te voetballen.

Ik had een groep van ongeveer veertien jongens en twee meisjes. De jongens hadden allen de puberleeftijd al bereikt of waren daar al voorbij. Vol enthousiasme beende ik het enorme veld op. Ik werd vriendelijk toegeroepen door de heren met ‘Madame I want to be in your team!’ Na wat warming up heb ik ze in teams verdeeld. Let’s play football! Met in mijn achterhoofd de spectaculaire slidings die gemaakt werden tijdens de warming-up, koos ik tactisch voor het doel dat bergop lag zodat scoren voor de heren van de tegenpartij best een opgave zou zijn. De jongens die al minstens 1,5 kop boven mij uit staken stonden op spits.
Langs de kant stond Maddy wazig voor zich uit te staren met een flesje kerosine in zijn handen waar hij af en toe aan snoof. Zijn ogen waren rood doorlopen en hij stonk naar een tankstation. Op een meter afstand sloeg de brandstof geur al op mijn longen. Maar niet denkend aan wat er zou gebeuren als je een lucifer aansteekt in zijn nabijheid. Naast kerosine had hij waarschijnlijk ook andere drugs tot zich genomen, misschien qat (dat is hier vrij makkelijk te krijgen). Ik vond toch dat hij mee moest doen. Ik vroeg hem om op doel te staan als keeper. Hij keek mij verward aan en zei iets wat niemand kon verstaan (zelfs niet in Luganda). Toen een teamgenoot iets, voor mij onbegrijpelijk, vanaf het veld riep met het woord mzungu (blanke) in de zin klaarde zijn gezicht op en verscheen er een brede tandloze lach op zijn gezicht. Al rennend en struikelend over mijn eigen voeten rende hij de heuvel op om op doel te gaan staan.

De wedstrijd begon… De eerste minuten snapten de heren blijkbaar nog niet dat ik ook mee deed. Pas toen ik een paar rake duwen had uitgedeeld tijdens het spel, werd het de heren duidelijk dat mzungu’s ook konden voetballen (von dear Vaert, Robben, von dur Sar, you know?). Maddy sprong naar alles wat hij zag vliegen. Dat waren naar mijn idee niet altijd ballen. Wat het dan wel was, ik weet ik niet, maar als er dan wel een bal op hem afkwam kwam vervulde hij zijn taak als keeper uitstekend. Gedurende de wedstrijd voelde hij zich blijkbaar steeds beter. Op een gegeven moment legde hij zelfs zijn flesje kerosine naast het doel.
Halverwege de wedstrijd kwam er een groepje van vijf jongens van ongeveer mijn leeftijd het veld op wandelen. Ze liepen recht op hun doel af: MIJ. Ze begonnen tegen me te praten en aan mijn arm te zitten. Ik vond het niet leuk en voelde me geïntimideerd. Als één team verzamelde de jongens van zich om de spelbrekers te vertellen dat ze toch wel heel snel van HUN mzungu af moesten blijven. Er werden wat driftige woorden in het Luganda gewisseld, waarna de jongens zonder nog iets te zeggen het veld verlieten. Ik was zo trots op de jongens! Wauw! Wat cool en wat een teamspirit! Het spel ging verder. Uiteindelijk hebben we met 5-2 gewonnen (waarvan twee doelpunten van mij. Lachend en grappend liepen we uiteindelijk terug naar CRO. Wat een heerlijk werk!

  • 18 September 2012 - 11:18

    Familie Van Der Neut:

    Hoi Renee,
    We hebben weer genoten van je verhaal! Super om zo heerlijk met elkaar te kunnen voetballen en je zo gesteund te weten: je betekent dus echt wat voor hen! En wat stoer om twee doelpunten te maken!!
    We zien uit naar je volgende verhaal....
    Veel liefs

  • 18 September 2012 - 16:27

    Hienke:

    Hoi lieverd!

    Wat kun je een verhaal toch levend vertellen. Ik zie het zo gebeuren! De ellende is zeker aanwezig, maar de vreugde en plezier overheerst. Fantastisch! En wat super dat de jongens het voor je opnamen!

    Veel liefs


  • 18 September 2012 - 18:06

    Marijke:

    Wauw! Hier kan het Nederlands elftal nog wat van leren. Dit is waar voetbal om draait! Geweldig dat de jongens dit mochten ervaren. Wat een spirit heb jij! Een prachtig verhaal wat ik wederom met een brok in mijn keel heb gelezen.
    Een lieve groet vanuit Zwolle

  • 18 September 2012 - 21:01

    Alexandra:

    Wauw! :)
    x

  • 18 September 2012 - 21:01

    Alexandra:

    Wauw! :)
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Uganda it is!

Volg de verhalen!

Recente Reisverslagen:

27 November 2012

Oeganda is…

23 November 2012

Op Nightpatroll

22 November 2012

Een eigen documentaire

18 November 2012

Een goed gesprek met Ivan

11 November 2012

Mijn liefde voor de Kip
Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 46100

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: