Renée meets the big 5! - Reisverslag uit Mongu, Zambia van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu Renée meets the big 5! - Reisverslag uit Mongu, Zambia van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

Renée meets the big 5!

Door: reneerijkhoek

Blijf op de hoogte en volg Renée

20 April 2011 | Zambia, Mongu

De foto's zijn te vinden op: https://picasaweb.google.com/105556043277384620953/ReneeMeetsTheBig5?authkey=Gv1sRgCPWko_n3ksmOpgE

Vrijdag vertrokken wij om 03.00 uur naar Luangua National Park. Het eerste gedeelte van de tocht naar Chipata verliep zeer voorspoedig. Maar het stuk van Chipata naar South Luangua… We zaten zoals gebruikelijk met 21 personen in de beruchte minibus waarvan de vering kapot was en de banden zacht waren. Onze backpacks zaten op het dak gebonden. We hebben 6 uur over een modderige onverharde rotsige weg gereden. Ter verduidelijking: De afstand tussen Chipata en Luangua is 80 km. Ik ben veel gewend en heb al veel reizen gemaakt maar deze zes uur was erger dan de nachttrein naar Cairo. Niets was namelijk erger in mijn beleving dan de nachttrein van Aswan naar Cairo tot op dit moment. Mijn vader zou op dit soort momenten schaakpartijen in zijn hoofd spelen. Ik heb geprobeerd de gedachtegang van een stoïcijn te doorgronden of beter gezegd; te volgen.

De Olifant
Na 6 uur rijden kwamen we eindelijk aan bij onze lodge waar we direct welkom geheten werden door een wilde en boze olifant. Hij schrok van ons busje en rende met grote passen achter ons aan. Het baarde mij zorgen dat mijn hoofd op hoogte van zijn slagtand zat en deze slechts een paar meter van mij verwijderd waren. Gelukkig gaf de chauffeur plankgas en waren we hem snel kwijt.

Het Nijlpaard
’s Nachts sliep ik alleen in een tent. Rond 4 uur werd ik wakker van gegraas naast mijn tent. Toen ik door het raam van mijn tent keek, stond ik oog in oog met een nijlpaard op nog geen 5 meter afstand! Mijn Belgische buurvrouwen begroette het dier met de volgende kreet: ‘Amai! Wat heeft da ’n beest eene grote KONT!’

De Giraffe
De volgende ochtend vertrokken we heel vroeg met een gids voor een wandelsafari. Wij hebben alle drie een salmonella bacterie opgelopen dus ik hoef niet uit te leggen hoe wij ons voelden. Toch mocht dit de pret absoluut niet drukken want het was fantastisch. Ik ben een hele grote natuur liefhebber dus olifantenpoep besnuffelen en giraffe sporen identificeren is helemaal aan mij besteed. Bijna aan het einde van deze safari raakten we verzeilt in een kudde giraffen. Wat zijn die dieren GROOT! Deze wandelsafari stelden ons in staat om een giraffe op 10 meter afstand te bekijken. Fantastisch. Ze intrigeren me enorm. Deze dieren slapen nooit en als ze hun hoofd buigen, stopt de bloedsomloop in hun hersenen. Vandaar dat ze je altijd aankijken met een blik van: ‘huh?’. Alles gaat bij deze dieren in slomotion, zelfs het rennen maar ze zijn wel super snel!

De Buffel
Ook dit dier behoort tot de big 5 dus ik moet hem even noemen. Met de safari auto konden we heel dicht bij een groep buffels komen wat ontzettend leuk was. Toch heb ik weinig met deze beesten. Het enige grappige was dat het paarseizoen was dus wij dat ook weer eens gezien hebben.

De Impala
Dat is een soort antiloop. Een ontzettend sierlijk dier waar je bijna over struikelt, zo hoog dat de populatie is.

De Zebra
Ook deze komen heel veel voor en hebben we dus ook veel gezien. Ik vroeg mij steeds af waarom het de mens nooit gelukt is om een zebra te domesticeren. De gids kon daar geen duidelijk antwoord op gegeven.

De Leeuw
De leeuw is moeilijk te vinden maar wij waren de gelukkigen die heel in de verte een mannetjes leeuw zagen “chillen” met zijn vrouwen.

  • 20 April 2011 - 20:01

    Bianca Kool:

    Hoi René,

    Wat schrijf je toch leuke verhalen! Door je manier van schrijven is het heel leuk om te lezen en zie ik het helemaal voor me :-) nog heel plezier daar in het verre Zambia!

    Groetjes Bianca (dochter van leo&jannet)

  • 21 April 2011 - 14:42

    Paul En Marjanne:

    He Renee, wat gaaf om deze dieren in het wild te zien, veel plezier nog de komende tijd. groeten

  • 23 April 2011 - 12:18

    Kees TUijp:

    hee renee!! leuk datj e ze alllemaal gezien hebt! ik ben eergisteren teruggekomen van het krugerparkm aar helaas hebben we de neushoorn gemist!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 46090

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: