‘Afrika brengt je met beide benen op de grond.’ - Reisverslag uit Dalem, Nederland van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu ‘Afrika brengt je met beide benen op de grond.’ - Reisverslag uit Dalem, Nederland van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

‘Afrika brengt je met beide benen op de grond.’

Door: reneerijkhoek

Blijf op de hoogte en volg Renée

18 Juni 2011 | Nederland, Dalem

Deze uitspraak deed iemand toen ik verloren en verdwaasd voor een kast vol met schoenen stond, waarbij ik een keuze moest maken uit zwart, licht zwart, donker zwart, met hak, zonder hak, pumps... Ik stond mij voor de zoveelste keer die week te verwonderen over hoeveelheid luxe en keuze die ik hier in Nederland heb. Ik kan echt zeggen: Terug wennen is moeilijker dan heen wennen. In welk land heb je keuze uit honderd verschillende soorten toetjes, broodjes en waar haal je welke kroketten uit de muur…? Dat moet Nederland zijn. Ik ben nu bijna twee weken terug en ik had niet in durven schatten dat het wennen aan Nederland zoveel tijd en energie in beslag zou nemen. Het klinkt als een luxe probleem, dat ben ik met jullie eens. Toch valt het niet mee om een wereld achter te laten waar iedereen met de instelling leeft: ‘vandaag heb je, morgen heeft niemand’, de gemiddelde levensverwachting 30 tot 40 jaar is en nergens echt een probleem van wordt gemaakt.

Wij zijn dinsdag 7 juni weer veilig op Nederlandse bodem geland na een lange maar wederom prachtige reis die ons langs de top van de Kilimanjaro voerde. Ik heb met pijn in mijn hart afscheid genomen van Afrika. Wat heb ik het er goed gehad. Ik kan niet goed vertellen wat mijn verblijf daar zo bijzonder heeft gemaakt. Het zijn de kleine dingen geweest als een kip door de bus, koeienmest in de klas, overvolle minibusjes en Jezus op iedere hoek van de straat. Eigenlijk de dingen die ik al die tijd met jullie gedeeld heb op mijn weblog.

Eén ding is zeker, ik ga terug. Eerst afstuderen en met diploma opzak hopelijk naar Zuid-Afrika want die vakantie is ongetwijfeld de mooiste tijd geweest op het continent. Uiteraard blaas ik deze site te zijner tijd nieuw leven in, zodat ik altijd te volgen ben.

Met dit bericht besluit ik mijn weblog over mijn stageperiode in Zambia. Heel hartelijk dank voor alle fantastische reacties tijdens mijn verblijf. Ik heb dat niet altijd vermeld, maar dat heeft me altijd erg goed gedaan.
Als ik al mijn schoolwerk af heb zal ik een korte compilatie maken van Afrika in beeld en geluid. Dat zal ik op You Tube publiceren.

Hopelijk tot ziens bij mijn volgende weblog over weer een nieuw Afrikaans land!

Liefs,

Renée

Hakuna Matata

Zoals jullie van mij gewend zijn een muzikale afsluiting met een prachtig Zuid-Afrikaans liedje: Rivier van Gert Vlok Nel: http://www.youtube.com/watch?v=WtmOpL_99DU

  • 20 Juni 2011 - 10:35

    Marjanne:

    Blij dat je weer thuis bent. Maar ik zie hoe moeizaam je weer nederlander wordt. Mooie wooorden in je laatste blog. liefs mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 46088

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: