AIDS KILLS!! - Reisverslag uit Mongu, Zambia van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu AIDS KILLS!! - Reisverslag uit Mongu, Zambia van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

AIDS KILLS!!

Door: reneerijkhoek

Blijf op de hoogte en volg Renée

30 Maart 2011 | Zambia, Mongu

Nu ik hier meer dan zes weken ben, vind ik het tijd worden om een gedeelte van mijn weblog te wijden aan de ziekte die hier de samenleving dag en nacht in zijn greep houdt: HIV/AIDS. Het is altijd ver van mijn bed geweest maar nu ik onderdeel ben van de samenleving komt het angstaanjagend dichtbij. Ik heb het altijd beschouwd als een ziekte die ver in Afrika heerst. Nu ben ik in Afrika, dus in het hol van de leeuw. Ik realiseer me nu pas echt dat het niet alleen een naam is waarvoor je moet uitkijken maar dat het een serieuze crisis is in Afrika.
Even wat cijfers van mijn stageklas:
75% van de 45 kinderen is geïnfecteerd met AIDS;
50% daarvan is wees of heeft een ouder verloren aan AIDS;
50% van de 75% haalt naar verwachting zijn 40ste levensjaar niet…
…dat laatste betekent dat een gedeelte van de leerlingen bijna op de helft van zijn leven is…
Dit doet zeer om over na te denken. Vooral omdat kinderen de onschuldige slachtoffers zijn.

In de lesstof wordt gelukkig dagelijks aandacht besteed aan HIV/AIDS. Denk hierbij aan verhalen over de gevolgen met Engels, statistieken over de HIV/AIDS verspreiding in zuidelijk Afrika met rekenen en de preventie ertegen met biologie. Als je er al niet ieder moment van de dag mee geconfronteerd wordt, wordt je dat op school wel. Mijn mentrix herhaalt (routinematig) iedere dag het rijtje met oorzaken en gevolgen van HIV/AIDS. De kinderen dreunen het braaf op, maar of het blijft hangen moet de toekomst uitwijzen.

Ook wij zijn uitgebreid gewaarschuwd. Vorige week werd ons gevraagd de schoolverpleegkundige te bezoeken. Niets vermoedend zijn we langs geweest. Ze had een speciaal verzoek van de Principal gekregen om ons op de gevolgen van HIV/AIDS te wijzen en vooral op hoe je het oploopt: ‘Careless sleeping’. Onschuldiger kun je deze wolf in schaapskleding niet maken met deze term.

‘Heal the World. Make it a better place for you and for me and the entire human beiing.’

De foto’s van mijn vorige weblog ‘African toilets en cowmess in de klas’ zijn te zien op:https://picasaweb.google.com/105556043277384620953/WeblogAfricanToiletsEnCowmessInDeKlas#

  • 30 Maart 2011 - 17:02

    Clazien:

    Hai Renee wat een blog hier krijg ik het kippenvel van.xxxxx

  • 30 Maart 2011 - 20:08

    Leo En Jannet:

    Wat een ervaring doe jij daar op zeg.Het is heel indrukwekkend om het allemaal te lezen.Ik hoop dat alles goed gaat met je.Dikke kus van ons.

  • 30 Maart 2011 - 21:51

    Hienke:

    Wat goed dat je hier aandacht aan besteed.. Net als Clazien zei, ik krijg er kippenvel van.
    Liefs

  • 31 Maart 2011 - 13:44

    Kees:

    Daar word je niet vrolijk van... ik zie het hier ook, al in veel mindere mate dan bij jou...

    blij dat ik in NL woon, even goed!
    xxx

  • 31 Maart 2011 - 20:02

    Mama En Wil:

    kind toch....schokkend, maar helaas de realiteit. Leven is vaak relatief. liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 46099

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: