Bedele - Reisverslag uit Bedelē, Ethiopië van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu Bedele - Reisverslag uit Bedelē, Ethiopië van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

Bedele

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

25 Februari 2015 | Ethiopië, Bedelē

De plek waar Heineken wereldberoemd is of beter gezegd een “stad” die bestaat dankzij Heineken. Daar moest ik zijn voor mijn onderzoek naar actief leren in de Ethiopische context. Dit was voor sommigen moeilijk te begrijpen want een Hollander of “forengi” die niet komt voor of namens Heineken…

De week stond in het teken van voornamelijk observaties en interviews die ik samen met N. heb uitgevoerd. Ik vond het zeer interessant om te zien hoe leerkrachten ontzettend hun best doen om actief leren te implementeren zonder dat ze enige toegang hebben tot de materialen die ik als leerkracht in Nederland tot mijn beschikking heb. Deelsommen worden aan grade 2 (groep 5) uitgelegd aan de hand van takjes, steentjes of bierdopjes. De nier wordt uitgelegd aan de hand van een zelf getekende plaat van het menselijk lichaam. Bewonderenswaardig. Helemaal als je je bedenkt dat leerkrachten hier enkel betaald krijgen voor de tijd die ze aan lesgeven besteden. De voorbereiding gebeurt in eigen tijd tussen de was, kinderen en de tweede baan door. Als je je bedenkt dat de was nog steeds in de beek gedaan wordt en dus erg tijdrovend is, kun je je voorstellen dat ik erg onder de indruk was van de hoeveelheid privé tijd die deze leerkrachten investeren in hun baan.

De week in Bedele heb ik als zeer aangenaam ervaren. Geen stromend water, elektriciteit of andere gemaksmiddelen waar ik mij als Europeaan van bedien. Mijn kantoor was onder de mangoboom, verse zelf gebrande buna (koffie) dronk ik onder een grote paraplu tegen de zon terwijl onze schoenen van het typische oranje stof ontdaan werden en al mijn maaltijden bestonden uit overheerlijke injera met vlees die je natuurlijk met je tien geboden eet (injera is een soort grote crêpe die men hier bij iedere maaltijd eet). Nu moet ik zeggen dat dit als ontbijt wel een beetje heftig was. Hoe verder weg van mijn comfort zone, des te fantastischer ik het vind. Helemaal genieten is het als je tijdens de power cut (die er bijna permanent was in de hele stad) je biertje (Bedele) drinkt onder een van de adembenemende sterren hemels die Afrika rijk is. Die je enkel hier ziet als er geen stroom is. Met op de achtergrond het karakteristieke gezoem van de generatoren gemaakt van oude Antonovs (althans zo klinken ze) om er in ieder geval voor te zorgen dat er overal muziek is. Want donker bleef het in Bedele. Met heel toepasselijk ‘Under the African Skies’ van het album Graceland van Paul Simon (een van mijn favoriete artiesten) op de achtergrond deerde dat totaal niet.

Voor wie niet weet hoe Paul Simons' Under the African Skies klinkt: https://www.youtube.com/watch?v=85rr5SqrCZI


  • 25 Februari 2015 - 15:35

    Mama:

    Hè ja! Zo zie ik ook voor me! Afrika. Als je al een stopcontact hebt wat het doet, dan nog moet je kiezen: telefoon opladen; computer aan; vetilator aan? Camperen en relativeren. Geweldig toch? Luxe is relatief.
    Ben zo trots op mijn twee wereldkids!! Renée in Ethiopië als Albert Schweitzer en onze Antony Fokker Transavia alias Erik.....
    Xxxmam

  • 25 Februari 2015 - 17:11

    Paul En Marjanne:

    Hey Renee,
    wat een andere wereld waar je nu bent. Je hebt amper het idee als je aan het werk bent in NL, dat het op een ander continent zo primitief is, maar het hele leven gaat daar ook gewoon door, eten, werken, slapen, wassen, ontspannen, enz.
    Mooi verhaal weer. dankjewel. succes met je opdracht, tot de volgende keer.
    Hartelijke groeten van Paul en Marjanne

  • 27 Februari 2015 - 10:37

    Marijke:

    ha Renee,
    ik ga zo eens lekker luisteren naar de link die je meestuurde. De was opvouwen wordt dan vast wat leuker met die muziek op de achtergrond :). Fijn dat je zo aan het genieten bent!

  • 01 Maart 2015 - 15:40

    Daphne:

    Fijn dat je zo onwijs aan het genieten bent en de waarde ziet van de kleine dingen in het leven. Ik ken je niet anders.. <3!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Bedelē

Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 46079

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: