‘The Wedding’ - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu ‘The Wedding’ - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

‘The Wedding’

Blijf op de hoogte en volg Renée

08 Februari 2015 | Ethiopië, Ārba Minch’

Als je te gast bent in Ethiopië, of op welke plek ook in Afrika, bij iemand of bij een organisatie ben je direct onderdeel van de familie. Ik ben inmiddels ook onderdeel van een familie geworden, dan wel van die van mijn begeleider, N.. Zaterdagavond ging de zus van zijn vrouw trouwen en natuurlijk mocht ik ook bij deze heugelijke avond aanwezig zijn. Toen ik mij richting de entree van de feestgelegenheid begaf was dat velen al niet ontgaan. Meteen werd ik naar binnen getrokken door verschillende mensen en binnen een halve minuut stond ik midden op de dansvloer om het paar heen te dansen. N. had ik nog niet gezien, hij mij gelukkig wel want een ‘Forengie’ valt natuurlijk niet te missen! Door N. werd ik (gelukkig) meteen van de dansvloer geplukt om mij bij zijn familie te voegen die langs de kant zat. Een lokaal zelf gebrouwen honingbiertje werd mij in mijn hand gedrukt (petfles waarvan de inhoud Hoegaarden-achtig smaakte). Klappend en dansend ging de avond voorbij. Aan het einde werd er een naam voor de eerst geboren zoon bedacht en mocht het bruidspaar dansen. Toen was er voor mij geen ontkomen meer aan en binnen een mum van tijd werd de hele dansvloer over gesleurd. Iedereen wilde met mij dansen (en ik met hen!). Geweldig! I wish this moment could stay forever. Wat was het leuk zeg!
Toen de briufloft ten einde liep werd ik door alle mama’s eens even goed gekust en geknuffeld en keerde rust weer terug in Jimma.
Daar bleef het niet bij… Vandaag (zondag) was ik uitgenodigd door de vrouw van N. om de koffieceremonie bij te wonen. Ze maken op een speciale manier heerlijke koffie als er gasten zijn. Die gast was ik. Ze had een overheerlijke Ethiopische lunch bereid die we lekker met Injerra (soort pannekoek) en met onze handen verorberden (op de foto staat overigens N zijn dochter, niet zijn vrouw).
Alsof dat nog niet genoeg is heb ik inmiddels ook vrienden gesloten met drie Belgische studentes; Steffi, Karlien en Sara. Dit maakt mijn verblijf hier aangenaam. Zaterdagochtend hebben wij ons met ons vieren in een bajhaj geperst (lokale tuk tuk). Dat was natuurlijk fantastisch (zie foto)! Ik heb tijdelijk de Belgische nationaliteit toegekend gekregen, en, amay, die past me eigenlijk prima! Inmiddels heb ik het ook over mijn ‘kleed’ en dat het allemaal erg ‘chique’ is hier. Misschien bestaat er ook wel zoiets als een universele nationaliteit en is dat wel iets wat mij past. Op zaterdagochtend ben ik Belg, op zaterdagmiddag Nederlander als ik met het thuisfront bel en ’s avonds ben ik Ethiopiër. En daartussen…?
Zo werd het een weekend dat vliegensvlug voorbij is gegaan.
Deze week vertrek ik naar Bedele waar Heineken wereldberoemd is om daar onderzoek te doen… naar actief leren natuurlijk! N. heeft beloofd dat hij mij een middagje los laat in de brouwerij. Ik ben benieuwd! (Vorige week is er bij Nieuwsuur een documentaire geweest over Heineken in Bedele. Mocht je benieuwd zijn.)

  • 08 Februari 2015 - 19:22

    Mama En Wil:

    wouw Erasmusje!!

  • 08 Februari 2015 - 19:28

    Teuni:

    Leuke verhalen Renee,
    Fijn dat we mogen meegenieten.
    succes verder , Teuni

  • 08 Februari 2015 - 19:58

    Margriet:

    Wat een mooi verhaal en wat een leuke foto's. Wat heb ik toch een beperkt wereld beeld bij ethiopie stel ik me alleen een uitgedroogd land en dit mensen voor. Wat een voorrecht om dit mee te mogen maken. Ik geloof dat ik ook maar weer aan de studie ga

  • 09 Februari 2015 - 07:24

    Lineke:

    Wat een heerlijk verhaal!! Geniet er lekker van lieve schat!
    Xx ps. Gaat het ook goed met je dataverzamling? ;-)

  • 09 Februari 2015 - 11:49

    Eric:

    Hoi Renee
    Prachtige ervaringen die je op doet mooie foto's schitterend gewoon .
    Heel veel plezier en bedankt voor het delen met ons.
    gr,
    Eric

  • 09 Februari 2015 - 19:07

    Paul En Marjanne:

    Hey Renee,

    Mooie ervaring voor je afgelopen week, leuk om te lezen,
    veel plezier en succes verder.
    groeten, paul en marjanne

  • 10 Februari 2015 - 10:24

    Daphne:

    Je ziet er onwijs gelukkg uit op de foto's liefie, fijn om te zien!
    Ik zie het helemaal voor me dat iedereen met je wilt dansen, en jij vooral met hen ;-) haha!
    Mooie ervaring en geniet van elk moment,
    Liefs, en n dikke knuffel
    x Daph

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Ārba Minch’

Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 46079

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: