‘Teak Cire bout my bear!’ - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu ‘Teak Cire bout my bear!’ - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Renée Rijkhoek - WaarBenJij.nu

‘Teak Cire bout my bear!’

Blijf op de hoogte en volg Renée

05 September 2012 | Oeganda, Jinja

De eerste werkdagen zitten er op. Het was indrukwekkend. Gelijk werden wij meegenomen met een ‘streetwalk’. Maatschappelijk werkers gaan hierbij de straat op om straatkinderen op te zoeken. Ze kijken of ze “gezond” en niet gewond zijn en vertellen ze dat ze naar de CRO (child restauration outreach, waar ik dus werk). Na een paar honderd meter kwamen we al wat jongens tegen die lagen te slapen op straat. Een jongen had zijn eigen kamertje gemaakt in een hoek van een gebouw. Toen we hem aantroffen, lag hij gewikkeld in zijn klamboe, te slapen. De maatschappelijk werker vertelde mij dat ze pas bij zonsopgang zijn gaan slapen want dan was de tijd om te stelen, roven en snuiven voorbij. Deze jongens leken clean. Nadat we ze wakker gemaakt hadden, zijn ze inderdaad naar de CRO gegaan om zich te wassen en wellicht een les te volgen.

De eerste dag ontmoette ik Tony, een jongetje van acht die full time op straat leeft. Net voordat ik naar huis ging vloog hij me om mijn nek en zei: ‘Please, take care about Jonas.’ Hij had zijn beer aan mijn tas gebonden. Het was een smoezelig wit beertje met een hart op zijn rug (zie foto’s hieronder). Hij vertelde mij dat hij wilde dat zijn beer vannacht lekker en warm sliep in een echt bed. Het beest stonk vreselijk en liep bijna weg van de beesten die zich erin genesteld hadden. Ik heb het beestje mee naar huis genomen. Ik heb vaak gecontroleerd of hij nog in mijn tas zat gedurende de avond. Ik kreeg kippenvel bij de gedachte hoeveel verdriet Tony zou hebben als ik de beer kwijt zou raken. In de hoek van mijn kamer heeft hij een goede nacht gehad. Ik heb nog getwijfeld of ik het beest eens een goede wasbeurt zou geven. Ik herinnerde mij op tijd dat als mijn beer door mijn moeder in de wasmachine werd gedaan, hij de eerste week na de wasbeurt mijn beer niet meer was. Dus Jonas, bleef de ooit witte maar nu grijze geurende beer.
De volgende morgen trof ik een glunderende Tony aan, want zijn beer had verteld dat hij lekker had geslapen.

Het brak mijn hart, omdat ik in gedachten Tony, acht jaar en ’s nachts langs de straten zwervend voor mij zag. Stelend om te overleven, vechtend om aan eten te komen en parafiene snuivend om het leven dragelijker te maken, maar toch nog een kind bij wie zijn beer zijn vriend is en hem nog even kind laat zijn. Alle kinderen zijn kinderen ondanks de soms harde omstandigheden waarin zij leven.

Voor een verdere impressie van de afgelopen dagen, verwijs ik naar de foto’s.

  • 05 September 2012 - 19:22

    Elsbeth:

    Hej Renee,
    wat een indrukwekkende belevenis, knap dat je besloot het beertje niet te wassen!

    Succes daar,
    Elsbeth vanuit Malawi

  • 05 September 2012 - 20:17

    Marjanne Rijkhoek:

    Ach....wat aandoenlijk...dat kind...

  • 05 September 2012 - 21:17

    Jan Bosman:

    Zo stoere meid weer aan het globetrotten hoop dat je ook positieve dingen ziet, ik ga je volgen hoor succes dikke kus Jan bosman

  • 06 September 2012 - 10:48

    Familie Van Der Neut:

    Inderdaad heel roerend! En compliment aan jou: dat jochie durfde zijn liefste bezit aan je toe te vertrouwen, dat zegt toch wel wat....

  • 06 September 2012 - 12:57

    Rianne:

    Wat een mooi begin van je reis.

  • 06 September 2012 - 15:22

    Diane:

    Wat een mooi en indrukwekkend verhaal! Een kind dat al zo jong zo volwassen is, maar graag wil dat zijn beertje een goede nacht heeft. Sprakeloos.

  • 06 September 2012 - 16:41

    Joost:

    Hey Reneé,
    Heb je net je diploma, de IPub vaarwel gezegd en dan beleef je dit soort dingen. Ik zit nu op mijn werk jou verhaal te lezen... tja... t bleef toch even stil.... Je kan het je gewoon niet voorstellen dat kinderen van 8 moeten roven en muiten om hun boeltje bij elkaar te houden... Hier zou zomaar nog eens een lesje uit voort kunnen komen... Maak er een mooie tijd van... Groetjes Joost

  • 06 September 2012 - 20:05

    Marjanne Rijkhoek:

    Hoi lief, Ik lees keer op keer het verhaal van Tony en de beer....zoals ik zei: zo'n verschil waar je wiegje heeft gestaan. Je krijgt het leven en hier maak je kans op welstand en geluk, maar de wereld is voor iedereen en kan je niets ontlenen aan wat je hier krijgt, alleen hopen dat je het kunt delen.

    Groeten van Emma (geslaagd deze week) en Vera (gaat na haar opleiding trouwen met Nederlandse man in Ghana).

    liefs mama

  • 08 September 2012 - 12:39

    Daph:

    Indrukwekkend en het maakt me even stil.. Ook namens mn mama :)
    Lieve Ren, wat heb je toch een schrijftalent.

    Liefs, xx

  • 10 September 2012 - 17:56

    Marijke:

    Tijdens het lezen van je prachtig geschreven verhaal valt mijn blik op de knuffel van Floortje en ik word stil....
    Een lieve groet, Marijke en Ron en de meiden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Uganda it is!

Volg de verhalen!

Recente Reisverslagen:

27 November 2012

Oeganda is…

23 November 2012

Op Nightpatroll

22 November 2012

Een eigen documentaire

18 November 2012

Een goed gesprek met Ivan

11 November 2012

Mijn liefde voor de Kip
Renée

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 46107

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Januari 2015

Ethiopia!

01 September 2012 - 24 December 2012

Uganda it is!

15 Februari 2011 - 08 Juni 2011

Stage Zambia 2011

Landen bezocht: